Odmłodzenie
lakieru poprzez proste zabiegi kosmetyczne może podnieść wartość
naszego auta nawet o kilka tysięcy złotych. Decydując się na
wykonanie takich czynności samemu, musimy pamiętać, że idealne
zabezpieczenie lakieru zapewnia odpowiednia, tylko i wyłącznie,
specjalizująca się tym firma. Narzędzia, których należy użyć
często są już w naszym garażu, preparaty musimy zakupić w
odpowiednim sklepie. W przypadku, kiedy chcemy zabezpieczyć powłokę
lakierniczą jednego pojazdu, preparatu należy kupić nie wiele,
tak, aby nie zostało go za dużo. Gdy posiadamy większą ilość
aut preparatu należy kupić odpowiednio więcej.
Zacznijmy
od wyjaśnienia co to jest renowacja lakieru i na czym polega.
Wiedza
ta pomoże nam wybrać preparat o odpowiednich właściwościach i
działaniu. Dowiemy się także, które środki mają naprawdę
wysoką jakość.
Polerowanie
lakieru – To inaczej wyrównywanie jego powierzchni poprzez
mechaniczne usunięcie nierówności i zewnętrznej, częściowo
utlenionej i porysowanej, powłoki. Z polerowaniem lakieru nie należy
przesadzać. Gdy będziemy długo polerować i dotrzemy do podkładu
lakierniczego pozostanie nam jedynie odmalowanie danego elementu.
Polerki.
Do
polerowania auta należy używać starannie dobranej polerki
mechanicznej, nie polecamy jednak polerek oscylacyjnych. Reklamowane
są jako urządzenia dobrej jakości, a w rzeczywistości polerka
jest słaba. Przy użyciu polerek zasilanych z gniazda 12V efekt jest
taki sam lub, niestety, gorszy. Jeżeli w parze z polerką zasilaną
w ten sposób użyjemy pasty o delikatnym działaniu, proces ten
zajmie bardzo dużo czasu, jeżeli pasta będzie miała ostrzejsze
właściwości – na lakierze powstaną małe ryski w kształcie
charakterystycznych sprężynek. Aby polerowanie było wykonane
możliwie szybko i prawidłowo należy użyć polerki obrotowej.
Wbrew pozorom urządzenie takie nie jest drogie, a efekt będzie
naprawdę idealny.
Jeżeli
nie mamy zaufania do polerek elektrycznych, możemy polerować lakier
ręcznie. Jest to niestety bardzo pracochłonne i efekty mogą być
również niezadowalające.
Preparaty.
W
przypadku, kiedy decydujemy się na polerowanie ręczne, musimy
zwrócić uwagę na preparat. Do ręcznego polerowania wystarczy
dowolnie wybrana pasta polerska, do mechanicznego musimy użyć pasy
odpowiedniej do tego celu.
Do
polerowania nie należy również używać past z dodatkiem.
Woskowanie należy przeprowadzać ręcznie i w oddzielnym etapie
prac. Po odpowiednim wygładzeniu lakieru, auto będzie wolniej się
brudzić, a także będzie wydawać się młodsze. Nowe auta zawsze
wolniej się brudzą niż starsze, jest to spowodowane jakością i
zabezpieczeniem lakieru. Jeżeli nie mamy często czasu i chęci na
zabezpieczanie powłoki lakierniczej naszego auta, musimy pamiętać,
aby regularnie woskować lakier. Proces ten należy wykonać także
po użyciu pasty polerskiej. Aby efekt polerowania i woskowania był
idealny, przed tymi zabiegami auto należy dokładnie umyć.
Woskowanie.
Wosk
powinno się nakładać szmatką lub gąbką. Jeśli preparat jest
nowoczesny, nie wolno polerować. Po nałożeniu i wyschnięciu, wosk
należy dokładnie zetrzeć z powierzchni auta. Usuwanie wosku jest
pracochłonne, najwięcej napracujemy się przy usuwaniu go z
wszelkich szczelin, zakamarków i powierzchni przy klamkach.
Starszy
lakier.
Na
starszym lakierze rysy i brak połysku jest bardziej widoczny.
Najlepszym rozwiązaniem, w przypadku starszego lakieru, jest
wypolerowanie mechaniczne lub nawoskowanie go specjalną pastą z
dodatkami środków polerskich. Na rynku takie pasty dzielą się na
: przeznaczone do prawie nowych, do średnio i bardzo zniszczonych
lakierów. Skład takich past różni się ilością składnika
polerskiego. Im lakier jest starszy, tym więcej dany preparat
powinien go posiadać. Jeżeli chcemy, aby efekt po użyciu takiej
pasty był zadowalający musimy się trochę napracować przy
polerowaniu. Mimo nakładu pracy jaki gwarantują tego typu środki,
są one całkowicie bezpieczne. Nawet przy długim polerowaniu po ich
nałożeniu, nie dotrzemy do warstwy podkładu.
Substancje
polerskie.
Nie
usuwają niestety poważniejszych rys, dobrze sobie radzą jedynie z
tymi utlenionymi, czy też z łatwo usuwalnymi cząstkami lub
trudniejszymi zabrudzeniami.
Preparaty
przeznaczone do tego celu posiadają wosk, który dobrze zabezpiecza
lakier i powoduje, że będzie czysty i lśniący przez długi czas.
Nie musimy się obawiać, że przy złym doborze preparatu powłoka
lakiernicza naszego samochodu zostanie zniszczona. Jeżeli to
niepotrzebne, nie ścierajmy nawet minimalnych ilości lakieru z
powierzchni. Pomyłka przy wyborze niewłaściwego preparatu będzie
widoczna jedynie w formie słabszych efektów pracy.
Wniosek
płynie jeden...Należy wyposażyć się w dobrej jakości preparat,
a jeżeli nie mamy pieniędzy na taki środek lub obawiamy się o
nasz lakier, dobrym i jedynym rozwiązaniem będzie powierzenie
konserwacji lakieru odpowiedniej firmie. Przedsiębiorstwo świadczące
usługi lakiernicze jest często wyposażone w najlepsze z możliwych
sprzętów i preparatów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz